Dňa 01.07.2024 nadobudol účinnosť zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Tento nový zákon o ochrane spotrebiteľa obsahuje novú všeobecnú právnu úpravu ochrany spotrebiteľa, ako aj osobitnú právnu úpravu pre zmluvy uzavreté na diaľku alebo zmluvy uzavreté mimo prevádzkových priestorov obchodníka. Cieľom novej právnej úpravy bolo najmä odstránenie duplicity a vnútorných rozporov jednotlivých ustanovení viacerých právnych predpisov, ktoré sa dotýkali či stále dotýkajú ochrany spotrebiteľa.
Úlohou nového zákona o ochrane spotrebiteľa je aj zjednotenie terminológie, a to nie len v právnych predpisoch Slovenskej republiky ale aj s terminológiou uplatňujúcou sa v celej Európskej únii. S tým súvisí aj zavedenie úplne nových pojmov (či už ide o pojmy, ktoré nahradili doteraz používané pojmy alebo ide o novozavedené právne inštitúty), čoho dôsledkom je vznik povinnosti pre našich obchodníkov (doteraz dodávateľov) tieto nové pojmy zapracovať do svojich všeobecných obchodných podmienok či iných dokumentácií, prostredníctvom ktorých komunikujú so svojimi zákazníkmi (spotrebiteľmi), či prostredníctvom ktorých uzatvárajú so spotrebiteľmi zmluvy.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zrušil a nahradil tieto osobitné zákony:
- zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa,
- zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a
- zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu.
Významné zmeny nastali aj v úprave zodpovednosti obchodníka za vady produktu, teda inak povedané v reklamačnom konaní. Doterajšia právna úprava reklamačného konania nebola jednotná, možno skonštatovať, že bola až chaoticky roztrúsená jednak v ustanoveniach Občianskeho zákonníka a jednak v ustanoveniach osobitného zákona o ochrane spotrebiteľa. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa tak so sebou priniesol aj výraznú novelu Občianskeho zákonníka a s účinnosťou od 1. júla je tak zodpovednosť za vady pri spotrebiteľských zmluvách upravená výlučne v Občianskom zákonníku. Týmto krokom sa zrušila paralelná úprava reklamačného konania.
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa je rozsiahlym právnym predpisom, preto cieľom tohto príspevku nie je jeho podrobný rozbor. Naším cieľom je dať obchodníkom do pozornosti skutočnosť, že táto nová právna úprava si môže v konkrétnych prípadoch vyžadovať minimálne nasledovné zmeny a aktualizácie ich dokumentácie:
- aktualizácia terminológie a úprava definícii niektorých pojmov podľa aktuálnej právnej úpravy, ako je už uvedené vyššie,
- aktualizácia vzorového formulára na odstúpenie od zmluvy podľa vzorového formulára, ktorý tvorí prílohu č. 2 zákona o ochrane spotrebiteľa,
- aktualizácia poučenia o uplatnení práva na odstúpenie od zmluvy podľa poučenia, ktoré tvorí prílohu č. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa,
- úprava lehôt na odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy,
- nahradenie odkazov na zrušené právne predpisy odkazmi na aktuálne právne predpisy,
- prípadné iné aktualizácie a doplnenia s ohľadom na osobitosti obchodníka.
Preto ak ste podnikateľ – obchodník, ktorý predáva a poskytuje produkty (tovary, služby a ďalšie plnenia podľa novej právnej úpravy) spotrebiteľom, neváhajte obrátiť sa na našu advokátsku kanceláriu a my Vám zabezpečíme zosúladenie Vašej dokumentácie s novým právnym stavom.